Exercicis sobre els inicis de la Revolució Industrial

Exercici 3
Tècnica d'estudi: el quadre sinòptic d'un text
Exercici 4
Tècnica d'estudi: el comentari d'un gràfic, d'un text o d'una taula
Exercici 5

Exercici 3   Interpreteu el quadre sinòptic següent:

 

quadre sinòptic
  

interpretacióenllaç amb la interpretació del quadre


a)A quin tipus de millores fa referència el quadre ?
b) Com es diu aquest fenomen econòmic que va permetre l'augment constant de la producció d'aliments?.
c) Com es diu el fenomen demogràfic que va permetre l'augment constant de la població durant el segle XIX?.
d) Quines conseqüències econòmiques  immediates va tenir l'augment de la població?
e) Quines conseqüències  econòmiques immediates va tenir l'augment de la demanda?
f) Per a què hi haguessin millores tecnològiques a la indústria, quines condicions s'havien de donar?.

Tornar a l'inici del T.4


"il.lustració"Tècnica d’estudi: El quadre sinòptic d'un text.

Aquesta tècnica que us presentem ara, com el resum i l'esquema, és una tècnica de síntesi de la informació rebuda. El quadre sinóptic, que és una manera de representar gràficament una informació, a més de sintetitzar-la, també és útil en l'apartat de comprensió d'aquesta informació. D'una manera especial és molt adient per ressaltar la relació que l'autor estableix entre els fets o les idees que comunica. De moment, ens trobem amb una doble possibilitat: la interpretació d'un quadre sinòptic i la confecció d'un quadre sinòptic.
             La interpretació d'un quadre sinòptic és més senzilla, l'única dificultat resideix en comprendre el significat del signe que utilitza l'autor.
             La confecció o elaboració d'un quadre sinòptic d'un text és més complexa.

      Normes per fer el quadre sinòptic d'un text:

  1. La comprensió del text, ja que no es pot pretendre fer la sinopsi d'un text si no s'ha comprés.
  2. L'elaboració del quadre sinóptic: s'han d'escriure cadascuna de les idees del text, en el mateix ordre que les planteja l'autor, indicant la relació que estableix entre elles. La relació entre dues idees pot ser de causa-conseqüència, d’equivalència o correspondència i d'oposició. Per no caure en l'ambigüetat sobre la interpretació dels dignes utilitzats que sempre crea una certa confusió, proposem aplicar els següents signes: per expressar una relació causa-conseqüència entre dues idees utilitzarem aquest signe fletxa(una fletxa) i sempre situarem la idea-causa abans de la fletxa i la punta de la fletxa sempre indicarà la idea-conseqüència. Si volem indicar que dues idees són equivalents o que es corresponen les unirem amb una línea recta linea recta .  El signe d'oposiciósigne d'oposició (linea recta creuada de dalt a baix per una altra), en canvi, és més restrictiu i no es fa servir tan sovint; l'haureu d'utilitzar amb més compte. El podeu utilitzar per expressar una exclusió (quan un fet es dóna no pot donar-se l'oposat), o una oposició de característiques o d'interessos.Per exemple:
                             signe oposició del quadre sinòptic
                               L'economia del Paleolític és depredadora, no existeix  producció agrària
                               Si voleu veure la descripció textual de la imatge cliqueu aquí                                                   
                                     
    Caty González Torrijos:Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar?

 

Tornar a l'exercici 3

Tornar al Tema 4 nivell de reforç

Tornar a l'índex general de tècniques

 

Exercici 4

Després d'estudiar la introducció del maquinisme, responeu les qüestions següents:
 1. Les primeres innovacions en la maquinària, en quina branca industrial es van fer?.
2.  Amb quin material estaven fetes aquestes primeres màquines innovadores?.
3. Digues les causes de l'augment de la demanda de ferro.
4. En la primera meitat del segle XVIII, per què s'estava desforestant Anglaterra?
5. Qui va inventar la utilització de carbó mineral per fondre el ferro?.
6. Quin tipus de carbó s'utilitzarà en la indústria anglesa des de finals del s.XVIII?
7. Els bens de consum són productes destinats a ser comprats directament per la població consumidora. Els bens d'equip són productes que serveixen per produir altres bens. a) Diries que la indústria tèxtil és una indústria de bens de consum?. b) I la indústria siderúrgica?.
8. Comenteu el gràfic seguint el guió següent:

gràfic evolució de la població anglesa


 

 "il.lustració"  Tècnica d’estudi: Pautat pel comentari d'un gràfic, d'un  text o d'una taula:

Es tracta de redactar un text seguint aquest guió:


Introducció :

1) Tipus de document:

  • Font -primària/secundària-
  • contingut -econòmic, social, polític- segons les idees que hi predominen.

2) Deduïu de què tracta en concret (títol que posaríeu al document) i situeu el seu context històric:

  • situació en el temps (cronologia) i l'espai (on el situeu). Concreteu el màxim que pogueu.
  • època històrica concreta.
  • tema concret dels que heu estudiat amb què es relaciona.

3)  Autor i obra (si és una font primària, explicar  resumidament el que sabeu).


Descripció: escriure la informació fonamental que proporciona el document (el resum si es tracta d'un text).


Anàlisi:

  • Si cal, comenteu el significat d'alguna idea del document molt interessant (què vol dir l'autor).
  • Quines causes varen influir en els fets o idees que heu observat?.
  • Quines conseqüències varen comportar?


Conclusió:

  • Són representatius de l'època els fets que heu observat? (eren freqüents?, corresponen a l'època?) .
  • Si és una font primària , analitzeu la intencionalitat de l’autor.

                                                  Caty González Torrijos. Aprendre. Què t'hi jugues que no et costa estudiar? (resum)

 

Tornar a l'exercici 4

Tornar a l'inici del T.4

Tornar a l'índex general de tècniques

 

 

Exercici 5 sobre la Revolució Industrial


 1. Estudieu La revolució dels transports.
 2.  Expliqueu per escrit què vol dir el quadre sinòptic següent sobre La Revolució Industrial:


quadre sinòptic la revolució industrial
   Si voleu veure la descripció textual del quadre sinòptic cliqueu aquí

 

Tornar a l'inici del T.4

Tornar a l'índex de Quart d'ESO